2010. november 9., kedd

Elkaptuk a direktort

FESZTirka: Miért Aradon az IFESZT? Melyik volt az a pillanat, mikor ezt eldöntötted és miért?
Tapasztó Ernő, fesztiváligazgató: Közösen döntöttük el Markó Attilával. Brassóban, az Interetnikai fesztivál előző kiadásán pont arról beszéltünk Zsekával (Zsehránszky István), hogy Aradon még nem volt ekkora fesztivál. Nekem akkor egy éves volt a színházam. Mondtam, hogy nincs az az Isten, hogy ezt meg lehessen csinálni. Aztán volt egy közös beszélgetés a Markó Attilával s azt mondta próbáljuk meg. Én telefonálgattam, pár nap alatt kaptam elég sok helyről igéretet, hogy igen, erre majd tudnak pénzt adni, meg pályázati úton is lehet szerezni és akkor mondtam, hogy na jó, csináljuk ezt meg, ekkora magyar fesztivál még úgysem volt Aradon.

Az előző interetnikai fesztiválok tapasztalataiból valamit fel tudtatok használni?
Fesztiválokra járunk, nézzük őket, látjuk, hogy ott mi nem működik jól, és mi megpróbáljuk jól csinálni.

Mondj két-három ilyen dolgot, amit másképp fogsz csinálni.
Például a műsorfüzet. Sok fesztiválon nem látok műsorfüzetet a harmadik, negyedik napig. A fesztivál díjazásos. Ezt nagyon fontosnak tartom.

Markó Attila és Tapasztó Ernő a nemhivatalos megnyitón
Amikor az interetnikai fesztivált létrehozták és az első kiadása megvalósult Bukarestben, akkor pontosan ez volt az egyik fő szempont, hogy ne legyen díjazás, hanem legyen egyszerűen egy seregszemle. Miért fontos akkor, hogy legyen verseny?
Már beszéltünk erről a zsűrivel is, és ez a végső döntés, hogy igenis legyen. Nagyon sok olyan fesztivált láttam, ahol nincs megmérettetés, nincs díj, pedig fontos. Például a nagyon fiatal színészeknek vagy a pályázatoknál.

Ezek után mi fogja megkülönböztetni a gyergyószentmiklósi Kollokviumtól, amit szintén kétévente rendeznek, hasonló profillal és a seregszemlén részt vesz minden hazai kisebbségi színház? Mitől lesz más karaktere ennek a fesztiválnak?
Nem tudom. Jönnek az ötletek, nem kell indoklás mindig. Mindennek a miértjét nem tudom megadni. Én leszoktam arról, hogy kérdezzek meg választ is adjak.

A fesztiválnak lenyűgöző a stábja. Sok a név, nagyon hangzatos beosztások és munkakörök vannak. Mikor alakult ki ez a csapat, kik a csapat tagjai? Ez a struktúra mikor alakult ki ebben a formában?
Nyilván a színház struktúrájára fog felépülni a fesztivál, szinte mindenki, aki itt van, a Kamaraszínházzal dolgozik együtt.

A műsor összeállításában volt valamilyen válogatás, vagy csak a technikai lehetőségeket vettétek figyelembe?
Mi mondtuk a társulatoknak, hogy küldjék el a legjobb előadásukat, de persze voltak olyan előadások, amikte technikai problémák miatt ki kellett cserélni.  

Az aradi közönség ízlését mennyire tudtátok figyelembe venni?
Megpróbáltuk elhozni az adott színházak legjobb előadásait. Többet mit lehetne tenni? Olyan ez, mint Bajnokok Ligája a fociban. Én az internetet is a focival hoztam párhuzamba, mert nagyon szeretem a focit, de nagyon rég nem voltam az UTA-nál, Aradon, viszont interneten sok meccset meg tudok nézni. Mi most előadásokat és beszélgetéseket is közvetítünk interneten, hogy aki nem jut el a fesztuiválra, az is tudja követni.

Feltüntek ezek a fejjel lefele álló haikuk a műsorfüzetben. Ezeknek mi a történetük, és miért pont fejjel lefele vannak? Ki szerkesztette a műsorfüzetet?
Fekete Réka és Doru Gomboş szerkesztették. A haikuk Réka ötlete alapján kerültek be így, hogy ne legyen minden megszokott formában, az olvasónak kelljen mozgatni a füzetet. A haiku külön műfaj és semmi köze a fesztiválhoz. A műsorfüzet érdekessége, hogy...

... zöld lett az RMDSZ jelvénye.
A nyomdában kizöldítették az RMDSZ-t. A lényeg az, hogy itt van a műsorfüzet, készen. Szerintem egész jó kis műsorfüzet. (Telefonba:) Na jó, egy perc múlva kezhetünk.  

(kérdeztünk többen,  lejegyezte Bíró Réka)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése